twolittlestars

Alla inlägg den 8 december 2014

Av twolittlestars - 8 december 2014 22:54

Nämen hej du :*

Jag vet att det blir lite mycket recept här nu. Men julen är faktiskt den bästa tiden för att baka, och det finns hur mycket som helst att göra! Just idag så tänkte jag dela med mig av ett utav mina favvo-recept, nämligen chokladtäckta granatäpplen. Suuuper goda, och det bästa? De är hur lätta som helst att göra!

Du behöver:
- En bunke
- En sil
- Bakplåtspapper
- Ett fat + skål
- En skärbräda

Ingridienser:
- Ett granatäpple
- Mörk eller ljus blockchoklad

Hur du gör:

1. First thing's first, börja med att skära upp ditt granatäpple på en skärbräda. Detta kan vara lite krångligt om man inte har gjort det så många gånger, så var försiktiga. Målet är att få ut de goda granatäpple-kärnorna!

Tips: Skär först två snitt mitt på granatäpplets övre sida, så det formar ett kors ungefär.

2. Lägg granatäpplet i en bunke med kallt vatten i, och sära sedan på det. Ett tips är att börja med att sära det i fyra sidor och sen fördela det lite noggrannare.

3. När du har fördelat det så är det dags att börja gröpa ut kärnorna. Detta kan vara lite krångligt så ha tålamod och testa med b.l.a händer, gafflar eller knivar.

4. När du gröpt ut alla kärnor så har du förhoppningsvis alla på botten av bunken. När du gröper ut kärnorna kommer det troligtvis hamna en massa små "skinnbitar" kvar av granatäpplet blandat med alla kärnor. Då tar du fram din sil, och helt enkelt silar bort allting du inte vill ha.

5. Nu är det dags att torka dina kärnor för att chokladen sedan ska fästa ordentligt. Jag la t.ex mina kärnor bland två pappersbitar och gnuggade lite.

6. Nu steg är att smälta din blockchoklad. Antingen i ett vattenbad, men jag var lite lat och valde den här gången att smälta de i mickrovågsugnen.

Tips: kör i omgångar på t.ex 25 sekunder åt gången när du mickrar, för att minska risken att bränna chokladen.

7. När chokladen är helt smält, häller du i alla dina granatäpple-kärnor i den smälta smeten. Rör om.

8. Ta fram ett fat + bakplåtspapper och klicka ut smeten i form av "klumpar" på fatet.

9. Toppa "klumparna" med några granatäpple-kärnor för lite dekoration.

10. Ställ in i kylen i cirka 30 min.

K L A R T, när de har stelnat är de färdiga för servering. Perfekt som ett litet nyttigare snack! Förvatas kallt.

Mumsa på nu lovers!
Xoxo,
//Frannie

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Två official makeup addicts. Vi bloggar mestadels om skönhet men vi skriver också en del mer allmänna inlägg.
Xo's
Twolittlestars (aka Frannie & Ellie)

Kontakt/sponsring: frannieklara@icloud.com eller eliseviola35@gmail.com

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8 9 10
11
12 13
14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2014
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards